NÄDAL 11: ARENDUS- JA ÄRIMUDEL

Siin postituses räägin, missugust arendus- ja ärimudelit kasutab Netflix, video-on-demand (vaatad siis kui tahad) ja media streaming'uga (ettevõte saadab, kasutaja maksab ja vaatab) tegelev ettevõte.

Vaatame Netflixi loogikat: sa saad end registreerida ja proovida 30 päeva tasuta, seejärel võid valida erinevate kuupakettide vahelt endale meelepärase lahenduse ning edaspidi maksta iga kuu teatud summa. Summa sõltub sellest, mitu seadet tahad oma kontoga ühendada, kui head kvaliteeti sa tahaksid saada jne.
Kõige tähtsam küsimus, mille kohta leidsin veebiavarustes väga palju diskussioone on "Kas Netflixi ärimudelit või pidada SaaS (software as a service) mudeliks?". Paljud arvavad, et kuna Netflix ei müü otseselt tarkvara, IT on pigem tugiteenus, vaid müüakse filme, sarju, emotsioone, siis tegemist ei ole SaaSiga. Kuid leidsin ka vastuargumente, et tegemist on peidetud SaaS mudeliga ning Netflixi loogika mahub ilusti SaaSi kriteeriumite alla:
  • Netflixil on oma arendusmeeskond, toode on tehtud majasiseselt. Võib ka öelda, et sarjade ja filmide kõrval pakutakse peidetud kujul ka tarkvara.
  • Netflixi kasutamiseks on vaja vaid veebibrauserit, tõmmata ei pea midagi (võib, aga ei pea).
  • Lahendus pakub samal ajal teenust mitmele ettevõttele (mitte-Netflixi filmid ja sarjad + Netflixi enda filmid ja sarjad) ja miljonitele kasutajatele. 
  • Kasutaja maksab kuutasu ja saab selle eest ligipääsu filmidele, sarjadele ja muudele teenustele.
Netflixi arendusmudeli kohta leidub samuti mitmeid erinevaid teooriaid, väidetakse, et Netflix ei ole agiilne (link). Vastuargumendiks kõlas ka arvamus, et Netflix ei kasuta küll puhtal kujul Scrumi, kuid sellegipoolest on suuremas osas agiilne. Samuti pakub üks artikkel, et Netflix kasutab DevOpsi. Nende artiklite põhjal võime oletada, et Netflix on agiilne järgmiste puhktide põhjal:
  • Väga palju IT inimesi, kes kõik on jagatud väikesteks meeskondadeks.
  • Kõige tähtsam on töötav tarkvara, mitte dokumentatsioon.
  • Pidev koodi integreerimine (iga päev, mitmeid kordi päevas), kui on valmis, siis kohe live.
  • Põhirõhk arendusprotsessi automatiseerimisel. Development ja Operations on koos.
  • Meeskondadel on piisavalt vabadust, valivad ise, kuidas probleeme lahendada.




Kommentaarid